Lampenkap

by Mickey

Harajuku-Fashion-Walk-7-009


Als een grote omgekeerde lampenkap droeg ze de tutu. Het was een verschijnsel waar de Japanners op het kruispunt weinig van opkeken. Slechts een enkeling stopte om een foto te maken, meestal een giechelend schoolmeisje. Stroef schuifelde het figuur over het zebrapad, het lopen verhinderd door een stel 20 centimeter hoge plateauzolen. Even later was ze, zo makkelijk als ze was verschenen weer door de menigte in Harajuku opgeslokt. Het roze verdween net zoals de kersenbloesem dat tegen het einde van april doet: gemakkelijk, en met een zuchtje wind.

Wanneer vrienden naar het buitenland gaan staat de wensenlijst garant voor een aantal clichés. Naast het obligate bezoek aan de locale kathedraal, een dagje naar een ruraal gebied waar wijn of andere streekspecialiteiten worden verbouwd en een paar musea, blijkt shoppen vaak hoog in de orde van prioriteiten te staan. Ook ik maak me keer op keer schuldig aan deze vurige wens, om keer op keer teleurgesteld te worden.

De H&M is een wereldwijde franchise die in vrijwel alle westerse landen te vinden is. Net als de Zara, Adidas, Nike, Benneton en tal van andere prêt-a-porter-imperia. Shoppen in het buitenland is goed mogelijk. Origineel shoppen daarentegen vaak een crime. Niet in Japan, blijkt. Voor de toerist begint een dag Tokyo al snel in Shibuya. Het bekende centrum van Tokyo met de oneindige rits reclame, lawaai en neonverlichting. Alleen Shinjuku lijkt nog de strijd aan te willen gaan om de meeste lampjes. Als families in het oude San Giminiano strijden deze twee buurten om de meest grotesque lichtvervuiling.

Achter deze façade van roze, paars en geel gaan talloze winkeltjes schuil die een voorraad hebben aangelegd voor hen die van het bizarre houden. In Tokyo gaan de winkels altijd de hoogte in. Kijk buiten alvast naar de gevel, waar staan aangegeven of je op de eerste, of misschien wel de zesde verdieping moet wezen. Via een klein trappenhuis, dat in de normale wereld alleen naar de eenkamerflat van een bijstandsgezin zou leiden, komt de nieuwsgierige shopper terecht in een limbo van nylon pikachu-outfits, onesies en roze tutu’s. Deze hel zet zich moeiteloos voort in de beroemde wijk Harajuku, waar zelfs de celebrities komen om te winkelen in de eindeloze aaneenschakeling van nep.

En de Japanse bevolking trekt het vol overtuiging aan. Een uur wandelen door een van grote buurten van Tokyo geeft elke amateur-fotograaf genoeg inspiratie om stante pede een mode-portfolio op te bouwen. Een gemiddelde zaterdagmiddag verschaft een keur aan verschijningen die niet zouden misstaan in een schilderij van Hiëronymus Bosch. Weinig Japanners kijken hier nog van op. De westerlingen des te meer. Maar die zijn hier dan zelf weer vaak de attractie. Met hun lengte en bleke huid een stuk interessanter dan een Pokémon in het wild.

Deel!